Je nieuwe website start met
een goed strategisch plan

Online strategie

Een goede website is zo veel meer dan alleen een mooi plaatje. Natuurlijk is de vormgeving belangrijk, maar voordat we een mooie website voor je kunnen maken, stellen we je eerst een aantal vragen die je helpen om helder te krijgen wat je wil bereiken met je website. Wat is bijvoorbeeld het doel van je website? Wat wil je er mee bereiken? Wie wil je bereiken? Hoe denk je dat bereiken? Wanneer er op deze vragen geen goed antwoord is geformuleerd, kan je de plank flink misslaan bij het ontwikkelen van je website. Daarom  vragen we door tot je antwoorden helder en duidelijk zijn.

Een goed doordachte online strategie is cruciaal voor het succes van je website.

We ontwikkelen met jouw input de beste online strategie, die past bij jouw bedrijf. Daarbij doorlopen we een 3-tal fases:

  1. de onderzoeksfase,
  2. de doelfase,
  3. de strategiefase.

1. De onderzoeksfase

Waar sta je nu?

Voordat we beginnen aan je website willen we weten wat de huidige stand van zaken is. Heb je misschien al een website? Ben je daar tevreden over of niet? Hoeveel bezoekers trekt deze? Daarnaast willen we zo veel mogelijk te weten komen over je bedrijf en je producten of diensten, je klanten (of andere belanghebbenden) en je concurrenten. Hoe meer we weten, hoe gerichter we aan de slag kunnen met je online strategie. Jouw input is belangrijk.

Jouw bedrijf

Belangrijke vragen die we gaan beantwoorden zijn:

  • Waarom is het bedrijf opgericht?
  • Wat is je bedrijfsvisie?
  • Wat is het doel van je bedrijf of organisatie en hoe wil je dat bereiken?
  • Welke diensten of producten bied je aan?
  • Wat doe je al op internet?

Jouw klanten

Belangrijke vragen die we gaan beantwoorden zijn:

  • Wie zijn je huidige klanten en welke klanten wil je hebben?
  • Welke vraag of probleem hebben je klanten en wat los je voor ze op?
  • Wat moeten ze via je website kunnen doen of laten, of nooit meer vergeten?
  • Hoe komen de klanten nu bij je terecht en (hoe) zou je dit anders willen?
  • Wat verwachten de klanten van jou en hoe geef je daar invulling aan?
  • Zijn er nog meer belanghebbenden en wat verwachten zij van je website?

Jouw concurrenten

Belangrijke vragen die we gaan beantwoorden zijn:

  • Wie zijn je concurrenten?
  • Hoe groot zijn die bedrijven in personeel, werkgebied en omzet?
  • Wat doen je concurrenten anders dan jij?
  • En hoe val jij op ten opzichte van je concurrenten?
  • Hebben je concurrenten al een website en wat vind je daar goed en slecht aan?
  • Wat maak jouw bedrijf uniek?

    2. De doelfase

    Waar wil je heen?

    Tijdens deze fase bepalen we de doelen voor jouw website. We leggen dit vast aan de hand van meetbare factoren:

    • Hoeveel bezoekers willen we per maand op de website hebben?
    • Hoeveel nieuwe bezoekers, hoeveel terugkerende bezoekers?
    • Hoe lang willen we de bezoekers op de website houden?
    • Hoeveel van die bezoekers moeten een bepaalde actie uitvoeren (formulier invullen, brochure downloaden, etc.)?
    • Hoeveel van die bezoekers willen we omzetten naar potentiële klanten (leads)?
    • Hoeveel omzet willen we genereren via de website of via website leads?

    3. De strategiefase

    Hoe wil je dat bereiken?

    In de laatste fase komt alles samen en leggen we vast hoe we de doelen gaan bereiken. Per onderdeel van je website kijken we telkens wat we kunnen doen of welke functionaliteiten we kunnen inzetten om het gebruik van de website te optimaliseren. Alles is gericht op het behalen van je doelstellingen.


    De inhoud

    Welke boodschap wil je overbrengen? Hoe spreek je potentiële klanten aan? Hoe haal je ze over om in actie te komen? Via welke zoektermen komen ze op je website? Dit zijn allemaal vragen waarvan het antwoord bepaalt wat we gaan bouwen. Op deze manier krijg je inzicht in de tocht die je potentiële klanten maken en op welk moment je wat aanbiedt.

    De vormgeving

    Welke uitstraling past bij jouw bedrijf, jouw product of dienst en je doelgroep? Waardoor zal je bezoeker worden aangetrokken of in ieder geval besluiten langer dan 5 seconden op je website te blijven? Samen kijken we naar de oplossingen die passen bij jou en je organisatie. Lees meer over onze webdesign diensten.

    De functionaliteiten

    Welke functies kunnen worden ingezet? Moet er bijvoorbeeld een video zichtbaar zijn om een product uit te leggen? Wil je dat een bezoeker een productbrochure kan downloaden? Kunnen  bezoekers rechtstreeks bellen of mailen, of bied je alleen een contactformulier aan? Wij zijn in staat de functionaliteiten te ontwikkelen die nodig zijn om jouw doelen te bereiken. Lees meer over onze webdevelopment.

    Ben je toe aan een nieuwe online strategie?

    Staat onze werkwijze je aan en ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We komen graag langs voor een helder gesprek (en een bakje koffie).